Αυτό που από τον περασμένο Μάιο συμβαίνει με τον «Κυνόδοντα», τη δεύτερη προσωπική ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, δεν είναι συχνό φαινόμενο στην ελληνική κινηματογραφία. Η πορεία της τόσο στα φεστιβάλ του εξωτερικού όσο και στις αίθουσες της χώρας μας είναι άκρως εντυπωσιακή, ενώ η... χάρη της έφθασε ως το αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο CΝΝ, το οποίο προχθές φιλοξένησε συνέντευξη του σκηνοθέτη στον διαδικτυακό τόπο του CΝΝ.com με τίτλο «Η ελληνική ταινία-έκπληξη κερδίζει θαυμαστές εκτός συνόρων».
Προσπαθώ να σκεφτώ εδώ και περίπου τρία τέταρτα πως να ξεκινήσω , για να περιγράψω τα συναισθήματα μου για αυτή την ταινία που μόλις είδα, αλλά μου είναι πολύ δύσκολο να το εκφράσω με λόγια.
Εδώ και τρεις μήνες ακούω συνέχεια για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου και αποφάσισα επιτέλους κι εγώ να την παρακολουθήσω.
Τα συναισθήματα μου; Ανάμικτα, μπερδεμένα,σοκ και δέος. Ένα μόνο μπορώ να πω με σιγουριά ότι δικαίως αυτή η ταινία μετά από τριάντα πέντε χρόνια ελληνικού κινηματογράφου είναι υποψήφια για όσκαρ. Όχι γιατί τα Όσκαρ κατά την ταπεινή μου άποψη καθορίζουν αν μια ταινία είναι καλή,ποιοτική κ.τ.λ. Αλλά γιατί αυτή η ταινία αξίζει διάκρισης στο εξωτερικό.
Σίγουρα δεν είναι μια ταινία που μπορεί ο καθένας από μας να την παρακολουθήσει, έχω διαβάσει και ακούσει πολλά σχόλια για την συγκεκριμένη ταινία, όπως δια στροφική, ανώμαλη,αηδιαστική αλλα και το εξής κομπλεξικό σχόλιο: ΩΡΑΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΑ ΣΧΗΜΑΤΙΣΟΥΝ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΚΟΥΛΤΟΥΡΙΑΡΗΔΕΣ.
Δεν ξέρω πως μπορεί μια ταινία να καθορίσει ολόκληρη εικόνα για την ελληνική οικογένεια, το μόνο που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι πρέπει να έχεις ανοιχτό μυαλό για να μπορέσεις να εμβαθύνεις στο νόημα της ταινίας.
Είναι σίγουρο ότι η ταινία, το γράφω και πιο πάνω, έχει κυρίως φανατικούς φίλους και εξίσου φανατικούς εχθρούς.
Η συγκεκριμένη ταινία κατά την γνώμη μου πρέπει να αντιμετωπιστεί εν μέρει με χιούμορ απ' όπου και αναδύεται η γελοιότητα της κατάστασης.Η ταινία ισορροπεί πάνω σε μια λεπτή γραμμή μεταξύ χιούμορ και βίας.
Η ιδέα: Η ιδέα του Κυνόδοντα γεννήθηκε από σκέψεις σχετικά με το μέλλον της οικογένειας.
Το πώς o θεσμός της οικογένειας θα εξελιχθεί στο μέλλον και για το τι θα συνέβαινε αν αυτός
ο κοινωνικός οργανισμός σταματούσε να υπάρχει όπως τον γνωρίζουμε. Τι θα έκανε κάποιος
για να τον διατηρήσει με κάθε κόστος; Και τι θα συνέβαινε στους ανθρώπους
που θα εμπλέκονταν σε αυτή τη διαδικασία. Ποια θα ήταν η διαστρέβλωση των σωμάτων
και των πνευμάτων μετά τον εγκλεισμό και τη διαμόρφωση;
Η υπόθεση:Η υπόθεση θα μπορούσε να εκτυλίσσεται οπουδήποτε, όμως πρόκειται για μια τυπική ελληνικήοικογένεια, έστω και στην υπερβολή της. Χωρίς να είναι γκροτέσκα -απλώς η συνθήκη είναιακραία. Προσπαθήσαμε να κάνουμε τον Κυνόδοντα το αντίθετο μιας κλειστοφοβικής ταινίας.
Γι’ αυτό τοποθετήσαμε τη δράση σε ένα εύπορο σπίτι με πισίνα και πράσινο. Υπάρχουν πολλές
σκηνές που διαδραματίζονται εξωτερικά σε έναν όμορφο κήπο, ο οποίος φυσικά περικλείεται
από έναν ψηλό φράχτη. Για τα παιδιά αυτά, αυτό είναι ο κόσμος. Ακριβώς αυτό άλλωστε μας
ενδιέφερε: ο περιορισμός της αντίληψης ενός ανθρώπου. Το πώς μπορεί κάποιος να πιστέψει
ότι φέρ’ ειπείν είναι ο μοναδικός άνθρωπος στον κόσμο ή ότι ο πλανήτης μας είναι ο μόνος
στο σύμπαν.
Κριτικές:Eυφυής, πνευματώδης δημιουργία, μια αυθεντική πρωτοτυπία – και μία από τις πιο σκοτεινές, άβολες και παράξενες ταινίες της χρονιάς
The Times
Μια μαύρη κωμωδία ποίημα δυσλειτουργίας… αυτό το μεγαλοφυές και παράξενο φιλμ από τον έλληνα σκηνοθέτη, Γιώργο Λάνθιμο είναι εξαίσια ερμηνευμένο και παγερά ελεγμένο – σε καθηλώνει από τις πρώτες σκηνές… απηχεί Μίκαελ Χάνεκε
Guardian
To πιο στυλάτο και απολαυστικό οικογενειακό δράμα της εβδομάδας… ο Λάνθιμος παρακολουθεί με απόλυτη λογική αυτή την κατάσταση – μισή Γιόζεφ Φριτζλ, μισή φιλοσοφικό πείραμα… Independent
Μια ταινία που σε στοιχειώνει, χιουμοριστική και πολυβραβευμένη, ένα ταξίδι στην καρδιά του σκότους με εισιτήριο την ιδιαίτερα προκλητική ματιά του…
Empire Online
…η ταινία του Έλληνα δημιουργού είναι παράξενα σαγηνευτική από την αρχή μέχρι το τέλος Variety
O Κυνόδοντας, δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Λάνθιμου, δίνει καινούριο αίμα στον ελληνικό κινηματογράφο…Σαρκαστικό... αποστασιοποιημένο... είναι το χρονικό του καθημερινού φασισμού. Με πολύ σύγχρονη φωτογραφία και επιθετικό ύφος ο Λάνθιμος είναι ένας κινηματογραφιστής που καταφέρνει και σε καθηλώνει…
Liberation
Η ταινία είναι ένα παγερό, ανατριχιαστικό, σχόλιο πάνω στη δυναμική της οικογένειας και την παράξενη δύναμη της εφηβικής σεξουαλικής περιέργειας
Entertainment Weekly
To φιλμ χαρακτηρίστηκε από πολλούς σαν «μία ελληνική βερσιόν του σινεμά του Mίκαελ Χάνεκε», μόνο που η ταινία του Λάνθιμου είναι πολύ καλύτερη απ’ οτιδήποτε έχει κάνει ο Χάνεκε εδώ και πολλά πολλά χρόνια.
Αthens Voice – Γ.Κρασσακόπουλος
Σκληρή, πρωτότυπη, αισθητικά και δραματουργικά άρτια (…) Αυτό που κάνει τον Λάνθιμο να ξεχωρίζει είναι η κινηματογραφική του ακρίβεια. Έχει φτιάξει ένα καθαρό θέμα και το έχει τοποθετήσει σε ένα δικό του αυτούσιο κινηματογραφικό σύμπαν, χωρίς να φλυαρεί και χωρίς να χάνει τον στόχο του.
ΣΙΝΕΜΑ site - Ορέστης Ανδρεαδάκης
Με εντελώς ψυχρά και καθόλου πατριωτικά κριτήρια, ο «Κυνόδοντας» ήταν μία από τις τρεις κορυφαίες στιγμές των φετινών Καννών.
ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ – Δημήτρης Δανικας
Σύνοψη:
Ο πατέρας, η μητέρα και τα τρία τους παιδιά ζουν σε μια μονοκατοικία έξω από την πόλη. Γύρω από το σπίτι υπάρχει ένας ψηλός φράχτης. Τα παιδιά δεν έχουν φύγει ποτέ από το σπίτι. Διαπαιδαγωγούνται, ψυχαγωγούνται, βαριούνται και αθλούνται έτσι όπως οι γονείς τους πιστεύουν ότι θα έπρεπε, χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Τα παιδιά επίσης πιστεύουν ότι τα αεροπλάνα που πετάνε πάνω από το σπίτι είναι παιχνίδια και ότι τα ζόμπι είναι μικρά κίτρινα λουλούδια. Ο μόνος άνθρωπος που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα, η οποία δουλέυει σαν φρουρός security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ο πατέρας κανονίζει τις επισκέψεις της στο σπίτι με σκοπό να κατευνάζει τις σεξουαλικές ορμές του γιού. Όλη η οικογένεια, και ιδιαίτερα η μεγάλη κόρη, λατρεύει την Χριστίνα. Μια μέρα η Χριστίνα κάνει δώρο στην μεγάλη κόρη μια στέκα για τα μαλλιά ζητώντας της κάτι άλλο σε αντάλλαγμα.
Πηγές: Το ΒΗΜΑ
Dogtooth official page
Προσπαθώ να σκεφτώ εδώ και περίπου τρία τέταρτα πως να ξεκινήσω , για να περιγράψω τα συναισθήματα μου για αυτή την ταινία που μόλις είδα, αλλά μου είναι πολύ δύσκολο να το εκφράσω με λόγια.
Εδώ και τρεις μήνες ακούω συνέχεια για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου και αποφάσισα επιτέλους κι εγώ να την παρακολουθήσω.
Τα συναισθήματα μου; Ανάμικτα, μπερδεμένα,σοκ και δέος. Ένα μόνο μπορώ να πω με σιγουριά ότι δικαίως αυτή η ταινία μετά από τριάντα πέντε χρόνια ελληνικού κινηματογράφου είναι υποψήφια για όσκαρ. Όχι γιατί τα Όσκαρ κατά την ταπεινή μου άποψη καθορίζουν αν μια ταινία είναι καλή,ποιοτική κ.τ.λ. Αλλά γιατί αυτή η ταινία αξίζει διάκρισης στο εξωτερικό.
Σίγουρα δεν είναι μια ταινία που μπορεί ο καθένας από μας να την παρακολουθήσει, έχω διαβάσει και ακούσει πολλά σχόλια για την συγκεκριμένη ταινία, όπως δια στροφική, ανώμαλη,αηδιαστική αλλα και το εξής κομπλεξικό σχόλιο: ΩΡΑΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΑ ΣΧΗΜΑΤΙΣΟΥΝ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΚΟΥΛΤΟΥΡΙΑΡΗΔΕΣ.
Δεν ξέρω πως μπορεί μια ταινία να καθορίσει ολόκληρη εικόνα για την ελληνική οικογένεια, το μόνο που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι πρέπει να έχεις ανοιχτό μυαλό για να μπορέσεις να εμβαθύνεις στο νόημα της ταινίας.
Είναι σίγουρο ότι η ταινία, το γράφω και πιο πάνω, έχει κυρίως φανατικούς φίλους και εξίσου φανατικούς εχθρούς.
Η συγκεκριμένη ταινία κατά την γνώμη μου πρέπει να αντιμετωπιστεί εν μέρει με χιούμορ απ' όπου και αναδύεται η γελοιότητα της κατάστασης.Η ταινία ισορροπεί πάνω σε μια λεπτή γραμμή μεταξύ χιούμορ και βίας.
Η ιδέα: Η ιδέα του Κυνόδοντα γεννήθηκε από σκέψεις σχετικά με το μέλλον της οικογένειας.
Το πώς o θεσμός της οικογένειας θα εξελιχθεί στο μέλλον και για το τι θα συνέβαινε αν αυτός
ο κοινωνικός οργανισμός σταματούσε να υπάρχει όπως τον γνωρίζουμε. Τι θα έκανε κάποιος
για να τον διατηρήσει με κάθε κόστος; Και τι θα συνέβαινε στους ανθρώπους
που θα εμπλέκονταν σε αυτή τη διαδικασία. Ποια θα ήταν η διαστρέβλωση των σωμάτων
και των πνευμάτων μετά τον εγκλεισμό και τη διαμόρφωση;
Η υπόθεση:Η υπόθεση θα μπορούσε να εκτυλίσσεται οπουδήποτε, όμως πρόκειται για μια τυπική ελληνικήοικογένεια, έστω και στην υπερβολή της. Χωρίς να είναι γκροτέσκα -απλώς η συνθήκη είναιακραία. Προσπαθήσαμε να κάνουμε τον Κυνόδοντα το αντίθετο μιας κλειστοφοβικής ταινίας.
Γι’ αυτό τοποθετήσαμε τη δράση σε ένα εύπορο σπίτι με πισίνα και πράσινο. Υπάρχουν πολλές
σκηνές που διαδραματίζονται εξωτερικά σε έναν όμορφο κήπο, ο οποίος φυσικά περικλείεται
από έναν ψηλό φράχτη. Για τα παιδιά αυτά, αυτό είναι ο κόσμος. Ακριβώς αυτό άλλωστε μας
ενδιέφερε: ο περιορισμός της αντίληψης ενός ανθρώπου. Το πώς μπορεί κάποιος να πιστέψει
ότι φέρ’ ειπείν είναι ο μοναδικός άνθρωπος στον κόσμο ή ότι ο πλανήτης μας είναι ο μόνος
στο σύμπαν.
Κριτικές:Eυφυής, πνευματώδης δημιουργία, μια αυθεντική πρωτοτυπία – και μία από τις πιο σκοτεινές, άβολες και παράξενες ταινίες της χρονιάς
The Times
Μια μαύρη κωμωδία ποίημα δυσλειτουργίας… αυτό το μεγαλοφυές και παράξενο φιλμ από τον έλληνα σκηνοθέτη, Γιώργο Λάνθιμο είναι εξαίσια ερμηνευμένο και παγερά ελεγμένο – σε καθηλώνει από τις πρώτες σκηνές… απηχεί Μίκαελ Χάνεκε
Guardian
To πιο στυλάτο και απολαυστικό οικογενειακό δράμα της εβδομάδας… ο Λάνθιμος παρακολουθεί με απόλυτη λογική αυτή την κατάσταση – μισή Γιόζεφ Φριτζλ, μισή φιλοσοφικό πείραμα… Independent
Μια ταινία που σε στοιχειώνει, χιουμοριστική και πολυβραβευμένη, ένα ταξίδι στην καρδιά του σκότους με εισιτήριο την ιδιαίτερα προκλητική ματιά του…
Empire Online
…η ταινία του Έλληνα δημιουργού είναι παράξενα σαγηνευτική από την αρχή μέχρι το τέλος Variety
O Κυνόδοντας, δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Λάνθιμου, δίνει καινούριο αίμα στον ελληνικό κινηματογράφο…Σαρκαστικό... αποστασιοποιημένο... είναι το χρονικό του καθημερινού φασισμού. Με πολύ σύγχρονη φωτογραφία και επιθετικό ύφος ο Λάνθιμος είναι ένας κινηματογραφιστής που καταφέρνει και σε καθηλώνει…
Liberation
Η ταινία είναι ένα παγερό, ανατριχιαστικό, σχόλιο πάνω στη δυναμική της οικογένειας και την παράξενη δύναμη της εφηβικής σεξουαλικής περιέργειας
Entertainment Weekly
To φιλμ χαρακτηρίστηκε από πολλούς σαν «μία ελληνική βερσιόν του σινεμά του Mίκαελ Χάνεκε», μόνο που η ταινία του Λάνθιμου είναι πολύ καλύτερη απ’ οτιδήποτε έχει κάνει ο Χάνεκε εδώ και πολλά πολλά χρόνια.
Αthens Voice – Γ.Κρασσακόπουλος
Σκληρή, πρωτότυπη, αισθητικά και δραματουργικά άρτια (…) Αυτό που κάνει τον Λάνθιμο να ξεχωρίζει είναι η κινηματογραφική του ακρίβεια. Έχει φτιάξει ένα καθαρό θέμα και το έχει τοποθετήσει σε ένα δικό του αυτούσιο κινηματογραφικό σύμπαν, χωρίς να φλυαρεί και χωρίς να χάνει τον στόχο του.
ΣΙΝΕΜΑ site - Ορέστης Ανδρεαδάκης
Με εντελώς ψυχρά και καθόλου πατριωτικά κριτήρια, ο «Κυνόδοντας» ήταν μία από τις τρεις κορυφαίες στιγμές των φετινών Καννών.
ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ – Δημήτρης Δανικας
Σύνοψη:
Ο πατέρας, η μητέρα και τα τρία τους παιδιά ζουν σε μια μονοκατοικία έξω από την πόλη. Γύρω από το σπίτι υπάρχει ένας ψηλός φράχτης. Τα παιδιά δεν έχουν φύγει ποτέ από το σπίτι. Διαπαιδαγωγούνται, ψυχαγωγούνται, βαριούνται και αθλούνται έτσι όπως οι γονείς τους πιστεύουν ότι θα έπρεπε, χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Τα παιδιά επίσης πιστεύουν ότι τα αεροπλάνα που πετάνε πάνω από το σπίτι είναι παιχνίδια και ότι τα ζόμπι είναι μικρά κίτρινα λουλούδια. Ο μόνος άνθρωπος που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα, η οποία δουλέυει σαν φρουρός security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ο πατέρας κανονίζει τις επισκέψεις της στο σπίτι με σκοπό να κατευνάζει τις σεξουαλικές ορμές του γιού. Όλη η οικογένεια, και ιδιαίτερα η μεγάλη κόρη, λατρεύει την Χριστίνα. Μια μέρα η Χριστίνα κάνει δώρο στην μεγάλη κόρη μια στέκα για τα μαλλιά ζητώντας της κάτι άλλο σε αντάλλαγμα.
Πηγές: Το ΒΗΜΑ
Dogtooth official page
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου